دسته‌بندی نشده

تاریخچه کفش در تبریز

40،000 سال پیش ، انسان  نیاز به محافظت از پاهای خود در برابر مخاطرات بیرونی را پیدا کرده بود. قرن ها طول کشید تا اینکه کفش های خوش سلیقه امروزی تولید شدند.

مشخص نیست که چه زمانی از چرم برای ساخت کفش استفاده شده است اما اولین کشف توسط باستان شناسان در یک غار ارمنستان در سال 2010 پیدا شده است. قدمت تقریبی این کفش 5500 سال می باشد

این کفش متعلق به منطقه آذربایجان می باشد – تقریبا بین دوره نوسنگی و عصر مفرغ – اجزای این کفش از یک تکه پوست گاو  با یک پوشش چمن خاص ساخته شده است.

کفش معروف مومیایی یخچال اتزی حدود 5300 سال قدمت دارد. این  کفش به طرز حیرت انگیزی پیچیده بود.

رویه کفش (قسمت بیرونی) از پوست گوزن ساخته شده بود که جهت موی آن رو به بیرون است و به عنوان محافظ در برابر رطوبت و کف آن از پوست خرس ساخته شده است که جهت موی آن رو به داخل است و دارای خواص عالی نگهداری گرمایی است.

اولین کارگاه های کفش در تبریز چگونه شکل گرفتند ؟

آغاز فغالیت رسمی صنعت کفش  و تاریخچه کفش در تبریز به حوالی سال های 1307 تا 1310 باز می گردد،

با وجود بزرگ ترین بازار سرپوشیده خاور میانه در تبریز در اواخر دوره قاجار رفته رفته تولیدی کفش های دست دوز در تبریز پا می گیرد، و به مرور زمان در سال های بعد کارخانه های چرم در تبریز فعال می گردند.

وجود کارخانه های تولید چرم و کارگاه های تولید سنتی کفش در تبریز آوازه این کفش را در جهان هرچه بیشتر نمایان می کند به گونه ای که تبریز بعنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده کفش در خاورمیانه شناخته می شود،

این شهرت در ایران نیز جایگاه خود را پیدا می کند هم اکنون 60 درصد کفش چرمی کشور در تبریز تولید می گردد.

با وجود گذشت زمان و صنعتی شدن تولید کفش اما هم چنان تولیدی های کفش در تبریز با همان سبک وروال قدیمی تولید کفش در تبریز پیش می روند و این کفش ها طرفداران خود را در سرتاسر ایران و جهان دارد. در محصولات این خته کیفیت حرف اول را می زند و هیچ گاه فدای قیمت نمی شود.

تاریخچه کفش ها در تبریز این حقیقت را که کفش ها از مواد مختلف و در رنگ ها و شکل های بی نهایت ساخته می شوند. در روزهای اولیه ، شکل و ظاهر یک کفش فقط برای محافظت از پا در برابر آسیب ها و آب و هوا بود.

که چرم بهترین مواد و مصالح و مقاوم ترین آن بود، با این حال ، در دوران مدرن تر ، سبک کفش به شدت تحت تأثیر مد قرار گرفته و از آن برای جلب توجه استفاده شده است.

کفش های مدرن علاوه بر اینکه راحت تر و متناسب با آب و هوا هستند ، مخصوص استفاده های خاص از جمله کفش های زنانه و مردانه ، دمپایی ، کفش ورزشی ، چکمه ، چکمه کوهنوردی ، صندل و موارد دیگر طراحی شده اند.

در طول قرن ها ، چرم ماده اصلی کفش بوده است ، عمدتاً به این دلیل که همیشه به مقدار کافی در دسترس بوده است. امروزه ، اگرچه از مواد متنوعی برای تهیه کفش استفاده می شود ، اما به چند دلیل ، چرم هنوز هم حرف اول را می زند.

می تواند بدون از بین رفتن قابلیت تنفس ، شکل گرفته ، دوخته شود و ضد آب شود. همچنین بسیار مقاوم است و از محافظت عالی در برابر صدمات پا کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *