دسته‌بندی نشده

انواع چرم گاوی

چرم محصول مقاوم، بادوام و انعطاف‌پذیری است که از دباغی پوست حیوانات ساخته می‌شود. همانطور که می‌دانید چرم طبیعی با اصالت است و در مرور زمان حتی با وجود کهنه شدن، زیبایی و ارزش خود را حفظ می‌کند. محصولات چرمی اگر از چرم با کیفیت و مرغوب تهیه شوند، نه تنها تا مدت‌ها قابل استفاده هستند، بلکه روز به روز به ارزش و اصالت آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

اگرچه تکه‌های چرم چشم‌نواز هستند، اما پس از این که به کفش‌های جذاب، کیف بی‌نظیر و پالتوی خوش دوخت تبدیل شدند، جذابیت آن‌ها چندین برابر شده و می‌توانند بیننده را میخکوب کنند. از پوست حیوانات زیادی برای ساخت چرم استفاده می‌شود که از جمله می‌توان به بز، گوزن،گاومیش، خوک، شترمرغ و …. اشاره کرد.

اما پرکاربردترین چرمی که در ساخت وسایل چرمی از آن استفاده می‌شود، چرم گاوی است.

  • چرم سبک که از پوست حیواناتی مانند بز و گوسفند تهیه می‌شود.
  • چرم سنگین از پوست حیواناتی مانند گاو و گاومیش ساخته می‌شود.
  • چرم نیمه سنگین که از پوست حیواناتی مانند کروکودیل ساخته می‌شود.

    چرم گاوی

    پوست گاو از دو لایه تشکیل می‌شود که بر روی کیفیت چرم تاثیر مستقیم دارد.

    لایه کوریوم: در کوریوم، کلاژن‌هایی وجود دارند که باعث انعطاف پذیری و لطافت پوست می‌شوند. هرچه سن حیوان بیشتر باشد، لایه کوریوم نیز ضخیم و سفت تر می‌شود.

    لایه چرمی: گاهی بر روی پوست حیوان اثر نیش حشرات یا جای زخم وجود دارد، در نتیجه این قسمت از پوست را جدا کرده و سطح آن را صاف می‌کنند. از سوی دیگر شرایط آب و هوایی، تغذیه و محل زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی بر نوع چرم دارد.

    در واقع چرمی که از قسمت کمر و پشت گاو تهیه می‌شود، کیفیت و مرغوبیت بیشتری نسبت به پوست پا و صورت حیوان دارد.

    چرم گاوی یکی از بهترین نوع چرم است که برای تولید محصولاتی مانند پالتو، کت، کیف، کفش و … از آن استفاده می‌کنند. این نوع چرم طبیعی بسیار زیبا، با کیفیت و مدرن است. این محصولات کارکرد گوناگونی دارند و بسته به نوع آن، دوام چرم و میزان آسیب پذیری آن‌ها متفاوت است. به همین علت نوع چرم گاوی مورد استفاده برای ساخت هرکدام از این محصولات نیز با هم تفاوت دارد.

    برای مثال پوتین و پالتو را از چرم ضخیم گاو و برای کیف‌های لاکچری و زیبای زنانه از لایه‌های ظریف و نازک چرم گاوی استفاده می‌کنند. چرم گاوی پس از دباغی و زدودن مو مقاوم و ثابت می‌شود و فساد آن به تعویق می ‎افتد. در ادامه چرم آماده شده را در لایه و ضخامت گوناگون برش می‌دهند و نوع چرم بر همین اساس تقسیم می‌شود.

  • چرم اشبالت ( split calf leather)

    این نوع چرم گاوی از پوست دباغی شده به دست می‌آید. به طوری که بین 6 تا 8 میلی متر ضخامت دارد. ضخامت زیاد این چرم کارایی آن را محدود می‌کند. به همین دلیل چرم را به لایه‌های نازک برش می‌دهند. اشبالت همان لایه زیرین و پرزدار چرم است که بعد از صیقل و آماده‌سازی، سطح آن مانند مخمل زیبا می‌شود. با این حساب می‌توان گفت اشبالت منعطف بوده و به لحاظ قیمتی نیز کاملا مقرون به صرفه است.

    چرم اشبالت شباهت زیادی به چرم جیر دارد که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

  • چرم نبوک (Nubuck Leather)

    نبوک را از لایه بیرون و اصلاح شده چرم می‌سازند. تولیدکننده‌ها سطح روی چرم نبوک را برس کشیده و صیقل می‌دهند. این عامل باعث می‌شود که سطح رویی این چرم، مخملی، صاف و جذاب شود. پس اگر به آرامی دست خود را بر روی چرم نبوک بکشید، متوجه تغییر خواب پرزهای آن خواهید شد. در ایران کیف و کفش‌های ساخته شده از چرم نبوک بسیار پرطرفدار هستند. این چرم نسبت به چرم اشبالت، مخملی، ظریف و با کیفیت‌تر است و یک محصول لاکچری محسوب می‌شود.

  • چرم جیر

    چرم جیر یکی از مشتقات و انواع چرم گاوی که سطح آن ساختار مخملی، نرم و لطیف دارد. این نوع چرم از قسمت زیرین پوست که چسبیده به گوشت حیوان است، ساخته می‌شود.

    چرم جیر نسبت به چرم نبوک بسیار منعطف‌تر و نرم‌تر است، اما ماندگاری و دوام کمتری دارد. در گذشته از چرم جیر بیشتر برای ساخت دستکش استفاده می‌شد. اما اکنون در تولید انواع کیف، کفش، کاپشن، کمربند و سایر اکسسوری های چرم کاربرد دارد. چرم جیر نسبت به سایر انواع چرم گاوی به راحتی لک شده و ارزان‎تر است.

    چرم فوتر

    چرم فوتر نیز یکی از انواع چرم گاوی محسوب می‌‎شود که برای نرم و لطیف شدن آن، چرم را به مدت 24 ساعت در یک محلول شیمیایی قرار می‌دهند. محصول به دست آمده از چرم فوتر انعطاف‌پذیر بوده و ناهمواری‌های کوچکی بر روی آن دیده می‌شود. این چرم در برابر ساییدگی و خراش بسیار مقاوم است و برای ساخت انواع کیف، کفش زنانه و مردانه، رومبلی و … کاربرد دارد.

  • چرم الگانت (Elegant Leather)

    این چرم را جزو مرغوب‌ترین انواع چرم گاوی دسته‌بندی می‌کنند. در واقع چرم الگانت از اولین لایه پوست چرم تهیه می‌شود. به همین علت چرم الگانت را بسیار لوکس و لاکچری می‌دانند. برای ساخت این چرم گاوی قسمت صاف، یکدست و بدون لکه چرم را جدا کرده و بعد از عملیات دباغی توسط دستگاه رنگ را روی آن می‌پاشند. چرم الگانت انعطاف‌پذیر بوده و براق بودن آن زیبایی خاصی را به این نوع چرم می‌بخشد.

    از این چرم مانند انواع چرم گاوی دیگر برای تهیه انواع رومبلی، کاپشن، کیف، کفش و …. استفاده می‌کنند.

  • چرم ورنی

    چرم لاکی نام دیگر چرم ورنی است. در چرم ورنی با استفاده از لاک قسمت رویی چرم را پوشانده که موجب براق شدن و افزایش مقاومت چرم می‌شود. ظاهر متفاوت و در عین حال شکیل چرم ورنی، طرفداران این نوع چرم طبیعی را بسیار زیاد کرده است. اگرچه از این چرم برای تولید کیف، کمربند، کت و … استفاده می‌شود، اما بیشترین کاربرد آن در صنعت کفش است.

  • چرم میلینگ (Milling Leather)

    چرم بسیار لطیف و منعطفی است که از پوست دباغی شده گاو و گوسفند ساخته می‌شود. یک قسمت از این چرم صاف و قسمت دیگر آن پرزدار است. تولیدکننده‌ها از چرم میلینگ برای ساخت محصولاتی که نیاز به دوام و مقاومت بالایی دارند، استفاده می‌کنند. بیشترین کاربرد این چرم برای ساخت انواع کیف و کفش زنانه و مردانه است.

    چرم سودا تولید کننده محصولات چرمی با بالاترین کیفیت دوخت و متریال بوده ما با شعار کیفیت مسیر ماست سعی بر این داشتیم که همیشه محصولات با کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار شما مصرف کنندگان عزیز قرار دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *